When You Believe
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

The Middle Ages

2 plaatsers

Pagina 16 van 19 Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di dec 30, 2014 2:19 am

'Maar ik wilde eigenlijk nog verder kijken.' Ik keek even rond, maar nam toen de arm van Michael maar aan. 'Maar na de lunch wil ik alle andere kraampjes nog zien.' Ik glimlachte naar Myra en Gabriel en sloot toen mijn ogen om met Michael mee te lopen. 'Hoe doen jullie dat toch? De wereld beweegt zo snel om je heen als je loopt. Ik voel mijn maag er helemaal van draaien.' Ik hoorde een zacht gegrinnik en wist omhoog te kijken naar Michael. 'Je raakt er wel aan gewend kleine,' zei hij. 'Maar misschien helpt het als je je hoofd helemaal stil houdt als je loopt. Laat je niet afleiden door alles om je heen, maar focus je op wat ver weg is. Dat beweegt minder.' Ik knikte en probeerde te doen wat hij zei. Ik moest veel knipperen, maar het werkte wel.
We sloegen een bocht om, om pardoes te stoppen met lopen. 'Wat denk je? Zullen we de koning eens in het echte dorpse leven zetten?' Ik keek naar het gebouw dat tegenover ons lag. Ik herkende het niet meteen. Het zag er een beetje kapot en enigszins viezig uit, maar toen ik mijn ogen sloot en rook, wist ik het meteen. In zulke tentjes hadden mijn vader en ik vaak genoeg gegeten. Dat was wel wat anders als wat Gabriel gewend was. 'Lijkt me een prima idee.' Mijn mondhoeken krulden omhoog en met dezelfde pretoogjes als mijn metgezel, keken we elkaar aan.
We stapten de kroegachtige gelegenheid in en Michael hield de stoel voor me naar achter zodat ik kon zitten. 'Dan haal ik ze zo even op. Je bent niet bang hier toch?' Ik schudde mijn hoofd. 'Vaak genoeg op zulke plekken geweest. Mensen hebben een grote mond, maar meer niet.' Hij lachte en verliet de gelegenheid weer.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje do feb 12, 2015 5:38 am

'Je wilt wàt voor haar kopen?' was Myra's reactie geweest. Haar stem had zo verbaasd geklonken dat hij pardoes een octaaf hoger werd.
Gabriël keek verlegen en wist zich geen houding te geven, vooral niet toen Myra hem om de hals vloog. 'Gabby, dat is geweldig!' zei ze, breed glimlachend. Gabriël moest nu ook even grinniken, zowel om het feit om zich een houding te geven als wel om Myra's oneerbiedige 'Gabby'. 'Wel, het mocht tijd worden ook...,' antwoordde hij. 'Maar, kijk. Evesa stond lang bij deze ringen te kijken. Even zien... Kijk, die, ze vond deze erg mooi, maar die ook, denk ik. Kan jij helpen?'
Myra richtte haar blik op de sieraden en trok toen haar neus op. 'Goedkope prullen. Daar kan je niet mee aankomen bij een toekomstige koningin... Evesa ziet het voor het eerste keer dus vind wellicht alles mooi, maar het zal me niks verbazen als dit een goedkope legering is en die steentjes doodnormale mineralen.' Onderwijl het praten trok ze hem mee langs de kraampjes. 'Op de markt moet je zoiets ook niet zoeken, daar is het veel te kostbaar voor... De marktverkopers zijn dan als de dood dat ze gestolen worden.' Na eventjes wandelen duwde ze hem een dure juwelier in, gaf een knipoog en bleef buiten wachten samen met de enkele lijfwachten. Ze verborg zich iets dieper in haar mantel, onderdrukte een geeuw, en stak haar hand op om te zwaaien toen ze Michael in de verte ontwaarde.

Gabriël ondertussen had moeite. Als man zijnde kon hij zich niet minder in juwelen geïnteresseerd hebben. Allicht, hij was een koning: hij droeg dure kleding en hield van mooie laarzen: bij de speciale gelegenheden droeg hij de ceremoniële gewaden en uiteraard een kroon, maar juwelen interesseerden hem geen biet. Zowel niet bij feesten als bij het dagelijks gebruik. Sterker nog, het zat toch alleen maar in de weg. Het feit dat hij de zegelring van Dennister trouw aan zijn vinger droeg was een wonder.
Zijn ogen dwaalden over de rijen juwelen. Het waren allen setjes. Ringen met oorbellen, kettingen, hoofdsieraden, gordels; bezet met briljanten of smaragden, bergkristal, kwarts, robijnen; zilver, goud en legeringen: parels uit het zuiden en kostbaar ivoor uit het oosten. Passende sieraden voor een passende koningin. Nu nog zoeken welke. Hij draaide rond op de hakken van zijn laarzen, maar Myra was discreet buiten gebleven. Allicht: dit moest hij zelf ook uitzoeken. Hij draaide zich weer terug. Welke zou Evesa staan, welke zou ze mooi vinden?
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia vr feb 13, 2015 2:29 am

Ik had even verbaasd gekeken toen ik de twee niet meer op de markt kon vinden, maar al snel had ik Myra gevonden. Niet zo gek ook, mensen keken naar haar. Of eigenlijk, naar de lijfwachten die zo statig erbij stonden. Gabriel was schijnbaar in de juwelier. Ik fronste even, maar kreeg toen een grijns. Ach ja, zo zat dat dus.
Ik stapte naar Myra toe en sloeg een arm om haar middel heen, totaal ongegeneerd in het bijzijn van de lijfwachten. Ik was de koning zijn rechterhand. In principe hadden ze ook naar mij te luisteren. 'Dus hij zoekt wat voor haar. Een ring toevallig?' Grijnzend keek ik haar aan. Haar gezicht sprak boekdelen. 'Dat werd tijd, vindt je niet? Een koning hoort een koningin aan zijn zijde en hij had geen betere kunnen krijgen. Op een na dan.' Ik tikte Myra op haar neus. 'Maar jou geef ik nooit weg.'

Vol bewondering keek ik het cafeetje rond. Het stonk er een beetje, ik hoorde mensen praten. Mijn ogen deden zich goed te kost. Ik bekeek de mensen aan de bar, achter de bar en de hele ruimte, met zijn tafeltjes, dingen aan de muur - schilderijen? Ze waren in ieder geval super mooi en vertelden over andere dingen. Andere werelden - en kaarsjes die een apart, bewegend licht vertoonden. Ja, vooral die kaarsjes waren ontzettend interessant.
De stem van een vrouw haalde me uit mijn gedachten. 'Drinken?' Ik keek op naar de forse vrouw en dacht even na. Zacht schudde ik toen mijn hoofd. 'Ik wacht nog op mijn andere gezelschap. 'Prima.' Normaal had ik aar geloofd dat het prima was, maar nu zag ik iets in haar blik... Ze geloofde me niet, of vond me gewoon vervelend. Verbouwereerd bleef ik zitten.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di feb 24, 2015 7:59 am

Myra glimlachte van oor tot oor. Ze hief haar hand op om speels met haar vingers door zijn kleine baardje te glijden en drukte toen een kus op zijn wang, zich evenmin generend aan de lijfwachten en andere mensen die langsliepen. 'Ongelooflijk lief, is het niet? Ik ben echt blij voor ze. Ze verdienen het.' Ze liet haar stem wat dalen, maar haar ogen bleven glinsteren: 'En wat een feest zou er komen... Stel je voor, een koninklijke bruiloft! De mensen begonnen zich al af te vragen wanneer Gabriël weer zou trouwen en een opvolger zou krijgen...' Ze brak haar zin af en keek Michael plotseling nadenkend aan. 'Heb je Evesa alleen achtergelaten?' Een ongeruste frons. 'Hopelijk dat Gabriël er dan niet te lang over doet. Zo'n knappe, jonge vrouw als Evesa moet je niet te lang alleen laten in zo'n drukke stad...'

Als een gekooide tijger liep Gabriël heen en weer langs de uitgestalde sieraden: zijn grote laarzen maakten een bonkend plofgeluid bij elke stap. Plof, plof, plof - en weer een tafel terug. Plotseling werd zijn blik getrokken door een sieraad dat de kleur van ijs had: het lag enigszins weggepropt tussen alle andere, veel schreeuwerige sieraden. Hij veegde de andere juwelen aan de kant tot een setje met de ijsblauwe juwelen tevoorschijn kwam. Het leek alsof men maanlicht in ijs had gevangen: het hart gloeide alsof het licht gaf. Het was onvermijdelijk de gelijkenis met Evesa's oogkleur niet te zien. Gemaakt uit ijs, maar warmer dan de liefde...
Hij had zijn keuze gemaakt. Het was een setje met een gordel, een ring, halskettingen en nog wat andere tierelantijntjes waarvan hij vermoedde dat ze in het haar gevlochten moest worden of misschien voor de oren - hij had werkelijk geen idee. Maar lang duurde het niet of hij stond, de sieraden keurig verpakt in papier en een mandje, weer buiten. Hij glimlachte een beetje schaapachtig tegen Micheal als een schooljongen die ergens voor betrapt was, maar nam hem toen in een berenomhelzing. Het mandje gaf hij aan Myra. 'Kan jij die vasthouden..? Evesa zou willen weten waarom ik met een mandje rondhuppel.' Hij knipoogde. 'Zo, waar hebben jullie haar achtergelaten?'
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia do feb 26, 2015 10:02 pm

Ik tikte Myra speels op haar neus. 'Maak je geen zorgen Myr, je schijnt soms te vergeten dat je beste vriendin ook van de straat komt. Ze heeft waarschijnlijk meer steden gezien, of nouja, betreden, dan dat wij ooit in ons leven zullen doen. Ze kan zich wel even redden.' Ik keek op toen Gabriel weer naar buiten stapte en grijnsde goedkeurend naar hem. Het werd tijd voor hem. 'Volg mij maar,' gaf ik als antwoord op Gabriel, en met Myra nog in mijn linkerarm, liep ik rustig het plein over, het steegje in, om vervolgens voor het café te stoppen. 'Evesa en ik waren het erover eens dat de koning zijn dorp beter moest leren kennen.' Ik liet Myra los en opende de deur. 'Entree.'

Ik was nog zo geïntrigeerd door alles om me heen. Ik bleef maar rondkijken. Was het niet voor het geluid van de deur geweest, dan had ik waarschijnlijk gemist dat ze binnenkwamen. Een grote lach toverde zich als van vanzelf op mijn gezicht. 'He.' Een ondeugende blik verscheen in mijn ogen. Dit was niet de plek waar een koning zo snel heen zou gaan. 'Kom erbij.' Ik keek even naar Myra, naar het mandje in haar handen en toen weer nar Gabriel.

Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje za maa 07, 2015 8:09 am

Myra fronste de wenkbrauwen. 'O, allicht, maar nu is ze het liefje van de koning... Nu ligt het wel iets anders.'
Met het mandje aan de arm liep ze samen met de mannen naar de gemoedelijke stadstaveerne. Ze glimlachte Evesa een begroeting toe. 'Zo, is deze omgeving niet iets te luxueus voor een koning en aanhang?' Ze ving Gabriëls blik op en knipoogde. O, wat voelde ze zich luchtig, blij en vrij, als bij de eerste geur van de lente die in de lucht hing... Even voelde ze behoefte al haar vrienden te knuffelen, maar ze beheerste zich, grinnikte binnensmonds en ging op een vrije stoel bij het tafeltje waar Evesa zat, zitten, de rokken van haar jurk onder zich uitwaaierend als een bloem. Ze was zich bewust van alle blikken die de gasten op hen wierpen. O, ooit had ze ook in een hoekje gezeten, jaloers kijkend naar zulke chique geklede dames en heren, wachtend tot een kans zich voordeed om ze enkele zilverstukken lichter te maken... En nu zat ze hier, aan de zijde van de koning en haar grote geliefde Michael, haar liefste vriendin Evesa... Hoe raar kon het leven lopen.

Om eerlijk te zijn zat Gabriël op heten kolen. Zijn hart fladderde in zijn borstkas als een ontwaakte vogel. Hij voelde de behoefte om theatraal Evesa te schaken, haar mee te nemen naar een idyllische plek, om dan haar hand te vragen en dan... Hij knipperde met de blauwe ogen. Nee Gabriël, sprak hij zichzelf vermanend toe, geduld. Dit is niet het juiste moment, uiteraard... Nog niet. Hij trok zijn gezicht in de plooi en hoopte dat Evesa niks aan hem zou opmerken. Hij drukte een kus op haar voorhoofd als begroeting, ging naast haar zitten en sloeg zijn arm rond haar smalle schouders heen. 'Zo liefje, jij weet ook wel de juiste plekken uit te kiezen.' Hij gebaarde naar een serveerster voor drinken en haalde even diep adem. Zijn oude gevoel kreeg weer overhand: hij slaagde er zelfs in om te glimlachen. 'Is er nog veel nieuws hier?'
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia za maa 07, 2015 8:35 am

Gabriel was ineens zo dichtbij. Mijn hart stond even stil en zonder het zelfs op te merken, was mijn ademhaling gestopt. Ik bekeek de hemelse gedaante die zich zo dicht bij me bevond en tilde mijn hand op om hem aan te kunnen raken. Mijn grote liefde was een engel. Ik wist het zeker. Verschrikt liet ik mijn hand zakken en ik sloeg mijn ogen beschaamd neer. 'Oh nee niet echt dekn ik.' Ik haalde diep adem en keek weer op, maar bewust niet naar Gabriel. Ik zou weer verdwalen in zijn ogen, zijn gezicht willen onderzoeken. Ik wilde elke haar op zijn hoofd kunnen bekijken en me kunnen herinneren, maar niet hier en nu met anderen erbij. 'Wat zijn deze dingen?' Ik hield mijn handen bij de kaars die zo mooi flikkerde voor mijn ogen.

Ik legde even kort een hand op de knie van Myra en keek haar kort met een verliefde blik aan. Vanuit mijn ooghoeken zag ik hoe Evesa weggetrokken leek te worden uit deze wereld en ik grinnikte zachtjes. Hoe zou het zijn om ineens de wereld die je nog nooit had gezien, alleen had kunnen voelen en ruiken enzo, zo levendig voor je zag? Wij waren aan alles gewend. Ik keek naar wat Evesa aanwees. Ja, wij misten misschien wel de pracht van de dagelijkse wereld om ons heen.
Ik werd uit mijn gedachten getrokken door de vier pullen bier die werden neergezet en kreeg een grote grijns. Dat was even geleden. In het paleis dronken we voornamelijk wijn. Rode, dure wijn uit chique gouden glazen. 'Lekker,' ik grijnsde en pakte de houten beker meteen op om een grote slok te nemen.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje za maa 07, 2015 8:43 am

Gabriël legde zijn grote handen op haar smalle handen. Hij draaide haar handen, hield ze open richting de vlammetjes van de kaars, uiteraard op zo'n afstand dat ze zich niet zou verbranden. 'Vuur,' antwoordde hij. 'Het geeft warmte, zoals je weet... Maar ook licht.' Nog altijd haar handen vasthoudend bracht hij die naar zijn gezicht en even drukte hij een kus op haar handpalmen. Ongelooflijk, bedacht hij weer, een moment in de ijsblauwe ogen verdrinkend... Hoe ze straalde!
Hij werd opgeschrikt uit zijn gedachten toen vier pullen op de tafel werden neergeklapt. Even trok hij een wenkbrauw op, grijnsde toen, pakte en pul en hief die op. 'Op de naderende lente en onze vriendschap,' sprak hij uit met een schittering in zijn ogen.

En op jullie verloving, kon Myra Gabriël erachteraan horen denken. Ze trok haar mondhoek op in een glimlach en nam een slok van het bier. Haar mond vertrok iets: ze had de smaak van bier nooit goed leren drinken. Ze vond het te bitter en het maakte haar kopschuw. 'Niet te lang in het felle licht van de kaarsen kijken hoor Ev,' waarschuwde ze haar vriendin. 'Fel licht is nog niet goed voor je ogen. Je moet langzaam wennen.' Tralala Maartje is een beetje inspiratieloos.
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia za maa 07, 2015 8:59 am

Ik keek geintrigeerd naar de kaars. Dus dat was het. daar moest ik altijd voor uitkijken. Het zag er alleen zo onschuldig uit en zooooo mooi. Ik keek op en knikte naar Myra waarna ik de pull pakte - ik griste een keer mis, nog niet gewend aan de diepte - en hief. Ik keek de tafel rond en nam en slok. Kort gleden mijn ogen dicht. Dat was lang geleden. Ze deden me denken aan het jaar dat ik was rondgetrokken met mijn vader, nadat ik Gabriel had leren kennen. Ik had soms aardig gedronken, op feesten, maar nooit had ik de vrolijkheid gevoeld die het andere mensen gaf. Kort durfde ik opzij te kijken naar het gelaat van mijn koning. Ik zou het nieuwe, fijne herinneringen geven besloot ik en een grote slok volgde.

Ik legde mijn hand weer op Myra's been neer, maar met de palm omhoog zodat ze de hare erin zou kunnen liggen. Het leven leek niet beter te kunnen. Myra en ik waren samen, de koning zou weer trouwen, vast een stel herrieschoppers krijgen. Ik keek opzij naar Myra en liet mijn ogen een seconde naar haar buik schieten. Ik hoopte dat Myra ook ooit kinderen met me kon krijgen. Dat het niet allemaal... dood was daar. SNel keek ik op, hopend dat niemand het had gezien en dronk nog een paar slokken voordat ik de pul weer op tafel zette.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje za maa 07, 2015 9:49 am

Het was enkele tijd later: op een dag aan het begin van de lente zat Myra met verscheidene andere vrouwen in een ruime kamer ergens in het kasteel van Dennister. Enkele vrouwen waren aan het spinnen, sommige weven, andere borduren: enkele musiceerden op harpen. De sfeer was ontspannen en gemoedelijk. Zacht werd er gepraat, gelachen en de laatste roddels uitgewisseld. Het was in het begin van de avond en het begon donker te worden, ergens waar Myra dankbaar voor was, want ze was aan het borduren (iets waar ze een hekel aan had), zodat ze gauw een excuus had om het werkje te staken.
Gabriël en zijn mannen waren met enkele soldaten uitgereden naar de oostelijke kust, om een nieuw buitenkasteel te inspecteren. Voorheen had het dienstgedaan als fort in de oorlogstijd en om te kijken hoe het kasteel er bijlag na die verstreken tijd. Gabriël had het begin van dit seizoen benut om alle kastelen te bezoeken en zo waar nodig was te versterken. Het zou een korte rit worden van hooguit een week of twee, drie. Myra had Michael zelden zo lang achtereen moeten missen. Het viel haar zwaar. Ze miste hem, voelde zich misselijk en kon zich lastig concentreren op het borduurpatroontje. Ze leunde achterover in haar stoel en sloot de ogen, luisterend naar het gebabbel van de andere vrouwen over pas gesloten huwelijken. Net wat voor Gabriël om nu uit te rijden, dacht Myra fronsend, nu hij al de juwelen had gekocht om Evesa ten huwelijk te vragen... Nuja, hij had ook zijn verplichtingen naar het koninkrijk toe. Hoe zou het met hem zijn, of sterker, met Michael? Haar gedachtes zwierven over in een dagdroom. Hoeveel dagen nog voordat ze hem weer zou zien?
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia za maa 07, 2015 9:53 am

Mijn ogen waren helemaal goed. Ik kon nog veel meer zien dat dat ik de eerste dag had gekund. Alles was scherp, ik kon mensenop een grote afstand herkennen. Vanaf het slaapkamerraam kon ik mensen zien in de stad en mijn vader - met zijn kenmerkende uiterlijk - kon ik soms voorbij zien lopen.
Ik zat in de kamer, naast Myra, bij alle andere vrouwen. Ik vond ze aardig, het was leuk om met vrouwen te zijn, maar ik had nooit echt het gevoel dat ze mijn vriendinnen waren. Ze hingen gewoon in het kasteel rond, hielpen me met verscheidene dingen, maar met niemand had ik zo'n band als met Myra. Ik keek naar mijn vriendin opzij waarvan ik wist dat ze een gloeiende hekel had en deze bezigheid. 'Morgen zal ik ons wel redden hieruit,' fluisterde ik haar in haar oor en glunderend keek ik haar aan.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje za maa 07, 2015 10:11 am

Ze zag Michiel in een boomgaard vol geurende appelbloesems die de grond als een tapijt bedekten: ze strekte haar hand naar hem uit, maar hij week terug, onbereikbaar... Myra schrok op. Blijkbaar moest ze even in slaap zijn gesukkeld, maar nu hoorde ze een duidelijke fluisterstem: dat had ze niet gedroomd. Ze keek om en ontmoette Evesa's ondeugende blik. Een glimlach verscheen op Myra's lippen. Die Evesa, bijna koningin, en zij Myra als hofdame, maar nog steeds af en toe kleine meisjes met kwajongensstreken die alle mogelijke moeite deden om onder saaie klusjes uit te komen als borduren of weven... 'Dat is te hopen,' zei ze en zuchtte theatraal. 'Want nog even en -'
De deur ging open zonder aankondiging: de aanwezigen in de kamer schrokken op. De vrouw die een harp bespeeld had hield midden in een akkoord op. De stilte die plots volgde was griezelig. In de deuropening verschenen enkele geharnaste en gewapende mannen. Achter hen brandde toortslicht. 'Vrouwe Evesa en vrouwe Myra,' sprak een onheilspellende stem. 'Er werd naar u gevraagd.'
'Door wie?' sprak Myra uit de hoogte, al voelde ze haar handen trillen, zodat het borduurwerkje enigszins beefde: wat had dit te betekenen?
De man keek haar uit de hoogte aan. 'Kardinaal Goislor en enkele andere hooggeëerde bestuurders van onze Kerk. U doet er beiden beter aan om nu gelijk mee te komen.' Het was een zwaargebouwde soldaat en hield het hand op het zwaard. Myra legde het borduurwerkje aan de kant en voelde nu een verontwaardiging in haar opkomen. 'Wat zijn dit voor nonsens? Wacht maar tot de koning hiervan hoort...'
De mannen stapten de kamer binnen en kwamen op hen af. Het zou beneden haar waardigheid zijn om met hen te vechten en daarbij had ze een sterk vermoeden dat als ze het zou proberen hij haar als een zak graan het kasteel door zou dragen. Ze pakte Evesa's hand vast terwijl de mannen hun schouders beetgrepen en hun de kamer uitduwden. Het was Myra alsof het een nachtmerrie was, de schemerige gangen, de grote soldaten en de flikkerende toortsen: ze was bang. Wat was hier aan de hand?
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia za maa 07, 2015 10:19 am

Ik keek verbaasd naar de harnasde mannen in de deuropening en wist niet zo goed wat ik moest denken. Wat was er? Er was toch niet iets met Gabriel? Verbaasd keek ik toen de mannen dreigend dichterbij kwamen en ik voelde hoe Myra mijn hand vastpakte. Er was iets mis.
Het volgende moment werden we vastgepakt en meegenomen. We liepen door de gangen van het kasteel, werden naar buiten geduwd en zo naar het dorp geweest waar een grote kathedraal stond. Ik keek opzij naar Myra. Wat deden ze? Waarom moesten we mee? 'Blijf me je handen vna me af,' zei ik nu toen een van de twee me weer vooruit duwde. 'De koning zal heel boos zijn als hij hier achter komt en als hij in een slechte bui is...' Ik fronste mijn ogen en keek hem waarschuwend aan. Echter, in de helm keek de man me minachtend aan. Dat doet hij niet voor hofdames die heidens zijn. En maak je geen zorgen, ik sta onder bescherming van de kerk.' Bij het woord heidens was ik echter al afgeleid. Verbaasd keek k opzij naar mijn vriendin. Heidens?
We werden de kerk ingeduwd, waar we meteen de trap af moesten naar beneden. Waarom hadden ze zulke duistere gangen in een kerk? Een plek van licht? Ik rilde toen we langs de cellen liepen waar magere mensen zaten, smeekten om eten, drinken. Mijn ogen werden groot en ineens sloeg de paniek toe. 'Nee! Nee je gaat me hier niet instoppen!' Ik begon me te verzetten, maar kreeg als bedankje een harde klap tegen mijn hoofd. Ik wankelde en viel toen. Waarschijnlijk was ik even weg, want toen ik mijn ogen opende, lagen we in een van de cellen, in plaats van ervoor.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 6:58 am

Als in een droom herkende ze de plek. Jaren en jaren terug had ze er vaak overnacht, in de tijd dat ze nog op de straat leefde: de honinggraatachtige catacomben onder het kathedraal. Ooit had deze plek dienst gedaan als kerkers, maar dat was lang geleden. Blijkbaar was die functie opnieuw het leven in geblazen.
Of liever, de dood.
De muren waren overwoekerd met vochtig, groen mos, verlicht door op regelmatige afstand geplaatste toortsen. In de muren waren smalle, donkere kerkers zichtbaar: allen waren voorzien van stevige, roestkleurige tralies. In sommige kerkers zaten er mensen: soms klonken er stemmen, hol gehoest of gerinkel van ketenen. Vaak verschenen er handen en smekende gezichten, bedelend om water of eten. Myra liep met een star gezicht door, vertrokken in een verlamde grimas, haar hand stevig in die van Evesa geklemd. De woorden van een van hun begeleiders dreunden in haar hoofd na, alsof iemand ze zojuist in haar oren had geschreeuwd. Één woord voerde boventoon: heidens. Als ze haar ingeknipte oor zagen... Maar Evesa had hier niets mee te maken. Waarom hadden ze Evesa meegenomen? Tegelijkertijd wist ze dat ze geen redenen nodig hadden. De kerk stond immers boven iedereen, was almachtiger dan God in de hemel. Maar toch, waarom, en waarom nu en - ze kon niet meer helder denken: haar gedachten schenen rond te tollen als dode bladeren in een storm.
Nog als verdoofd zag ze hoe Evesa paniekerig stribbelde, angstig als een dier: ze wilde haar vriendin iets toezeggen, maar voor haar ogen werd ze geslagen en zakte ze ineen. Ze gilde. Ze wilde op Evesa afrennen, alleen werd tegengehouden, vocht als een bezetene maar werd toen als een zak graan in een van de donkere kerkers geduwd. Ze schreeuwde, keek hoe de deur werd dichtgeslagen en hoorde sleutels rinkelen. De bewakers verdwenen en daarmee ook het licht van de toortsen.
Even bleef Myra als verdwaasd zitten, haar handen steunend op de grond. Die was vochtig en klam, bedekt met vuil stro. Haar borstkas ging op en neer: de ogen wijd open. Even hapte ze naar adem, beteugelde zichzelf en kroop naar Evesa toe. Ze piepte de naam van haar vriendin en onderzocht haar vluchtig. De bewaker had haar hard geslagen: er begon zich een grote blauwe plek op het voorhoofd te vormen. Even was Myra bang voor een hersenschudding of erger, maar het scheen mee te vallen. Gelukkig begon Evesa bij te komen.
Dit is een nachtmerrie, hield ze zichzelf voor. Dit is een nachtmerrie. Straks word ik wakker en lig ik in de armen van Michiel, genietend van het zonlicht dat door de gordijnen speelt...
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 7:21 am

Moeizaam kwam ik overeind en voelde ik aan de zere plek op mijn hoofd. Langzaam opende ik mijn ogen en keek ik naar Myra.
Zien... Kon ik alles om me heen maar niet zien. Het was duister, en het beetje licht dat er was maakte enge schitteringen op de muren, die overigens er zo vies uitzagen. De angst klemde zich om me heen. De ruimte, de duisternis, het omhulde me. Ik kneep mijn ogen dicht en liet de tranen over mijn wangen lopen. Hoefde ik maar niet te kijken. Had ik maar nooit dit hoeven te zien.
Ik sloeg mijn armen om het lichaam van mijn vriendin heen en legde mijn hoofd op haar schouder neer. De enige reden dat ik zou willen blijven zien, was voor Gabriel. Ik kon niet meer zonder zijn aangezicht. Het was betoverend. Zonder hem zou ik zo mijn zicht weer opgeven. Ik had de wereld gezien en hij was soms mooi, maar soms ook zo verschrikkelijk.
'Myra...' snikte ik zacht. 'Zeg dat dit een vergissing is... Dat ze ons zo komen ophalen...' Wanhopend opende ik mijn ogen weer en keek ik op naar haar gezicht.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 7:43 am

Myra moest eerst een aantal keer slikken voordat ze er een woord kon uitbrengen. 'Het kan niet anders of het is een vergissing,' antwoordde ze met meer overtuiging dan ze in werkelijkheid voelde. Het was alsof een ijskoude hand zich om haar hart klemde. Als niets meer werkt, is het tijd voor paniek! riep een stem spottend in haar hoofd.
Ze huiverde. Even hield ze Evesa dicht tegen zich aan, voelde ook hoe tranen zich tussen haar wimpers doorpersten. Denk na! schreeuwde ze zichzelf toe. Denk na! Ze kneep haar ogen dicht. Welke dag was het vandaag? Hoe lang geleden was het dat Gabriël en Michael vertrokken? Het is een korte tocht, hadden ze gezegd. Enkele weken, hooguit. Maar met de beste wil van de wereld kon ze niet herinneren hoeveel tijd er was verstreken tussen nu en die woorden.
Ze liet haar vriendin los met een bemoedigend kneepje in haar hand, krabbelde overeind en begon op de tralies te slaan. 'Hee, hallo!' gilde ze met overslaande stem. 'Hallo, is daar iemand?' Toen ze geen gehoor kreeg draaide ze zich om naar het minuscule raampje aan de andere kant van de cel. Het was ongeveer twintig bij twintig centimeter met twee roestige spijlen ervoor. Ze ging op haar tenen staan, staarde naar buiten naar de sterrenhemel. Haar handen klemden zich om de koude spijlen. Ze begon weer te schreeuwen om hulp, net zolang tot ze schor was en ze stil werd. Haar borstkas zwoegde om adem en ze voelde hoe paniek de overhand kreeg. Er was niemand: niemand kon hen horen. Niemand behalve de andere gevangenen.
Ze draaide zich om naar Evesa en omhelsde haar vriendin. 'Dit is een vergissing. Ik weet niet waarom. Maar Gabriël en Michael zullen komen.'
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 7:53 am

Ik keek haar even in de ogen en schudde mijn hoofd. 'Nee, het duurt zeker nog 5 dagen. Je was er toch bij toen ze die brief voorlas?' Ik legde mijn handen voor mijn gezicht en bleef doorsnikken.
'Sta op,' klonk ineens vanachter de tralies. 'Toon eerbied voor de pastoor.' Met moeite kwam ik overeind en ik wankelde naar de tralies toe, waarachter een bewaker ons emotieloos aankeek. De pastoor, hij zou ons wel vrijlaten als hij ons zag. Wij hadden niets gedaan. Op de tast pakte ik de hand van Myra vast en ik keek even bezorgd naar haar op. 'Nu komt het wel goed,' flusiterde ik haar toe, maar de tranen bleven lopen. Dat ze ons dit aandeden was al heel erg.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 8:09 am

'Vijf dagen,' herhaalde Myra met hese stem. Vijf dagen. Er kon een hoop gebeuren in vijf dagen. Ze veegde met de mouw van haar dure jurk over haar voorhoofd. De atmosfeer was verstikkend als een broeikas. Ze kon zich niet aan de indruk onttrekken dat er hen iets vreselijks te wachten stond. Iets, een kriebelend voorgevoel...
Haar zenuwen knapten als luitsnaren toen er ineens een stem klonk die hen gebood op te staan. Ze krabbelde overeind en was blij Evesa's hand in de hare te voelen. Even wierp ze een blik naar haar: zou het goed komen? De pastoor was een magere, lange gestalte en had eerder iets weg van een monnik. Hij droeg een zwarte pij die zijn gestalte iets angstaanjagends gaf: om die indruk te versterken was zijn pas iets gebogen. Toen hij jong was geweest was zijn gezicht knap te noemen. Strenge lijnen en diepe voren ploegden nu zijn huid onder een zwart kapsel dat grijs begon te vertonen. Hij hield zijn handen in de mouwen van zijn pij, maar stak er nu een uit om een kruisteken te slaan. 'Zo,' begon hij met een iets te zalvende toon zodra de bewaker de deur van de cel had geopend. Myra knipperde tegen het felle toortslicht dat een cipier achter de heilige droeg. 'Vrouwe Evesa, vrouwe Myra, het doet me ongenoegen u zo in deze omstandigheden aan te treffen. Maar de kerk heeft enige schrikbarende geruchten opgevangen betreft... hekserij. Het leek ons wel zo verstandig om deze bronnen van deze onrust op te bergen.'
Myra kauwde op de binnenkant van haar wang, maar dwong verder geen emotie te tonen, terwijl ze de man aan bleef staren. 'Hekserij?' herhaalde ze met haar schorre stem. 'Ik begrijp niet waar u het over heeft. Wij hebben niets misdaan. Sterker nog, gaan wij niet elke zondag naar de mis, geven wij niet gul aan de kerk? Bovendien, vrouwe Evesa is de minnares van uw koning. Het zou de kerk niet ten goede komen wanneer hij het hoort.'
'Áls hij het hoort,' antwoordde de zwartegeklede man met zo'n donkere ondertoon dat Myra een huivering over haar rug voelde gaan. 'Hekserij is een ernstige beschuldiging, vrouwe. Zelfs een koning moet buigen voor God.'
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 8:21 am

Mijn ogen werden groot en ik kon geen woord meer uitbrengen. Mijn hand gleed omhoog en raakte even net onder mijn ogen aan. Wist hij het? Wist hij dat Myra mij had genezen? Ik keek opzij naar mijn vriendin en kneep nog harder in haar hand. Zij wist gelukkig nog te kunnen praten.
'Hekserij is een ernstige beschuldiging, vrouwe. Zelfs een koning moet buigen voor God.' Eindelijk kreeg ik mijn stem weer terug. 'Gab... De koning zou nooit boven God willen staan en... en hekserij is... is slecht. Maar wij hebben er niets mee te maken. Echt niet. Ik... Ik zou niet eens weten hoe... Eerwaarde.' Ik slikte en sloeg mijn ogen neer. We hadden niets fout gedaan en Myra ook niet! Het was geen hekserij geweest, als dat überhaupt bestond. Het was genezen, ze was een arts!
Ik zag hoe de oude man ons van top tot teen bekeek en toen zijn hoofd zacht schudde. 'Het spijt me, maar wij dienaren van God kunnen geen heksen vrij laten. Als er dan enkele onschuldigen sneuvelen dan is dat helaas wat er gebeurd.' Bij deze woorden draaide hij zich om en liep heel rustig weg.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 8:38 am

Dat de nieuwe dag begon was alleen te zien door het miezerige straaltje licht dat door het kleine raampje priemde. Myra ontwaakte uit haar onrustige slaap waar ze na ellenlang woelen in was gevallen. Ze hees zich op een elleboog en knipoogde tegen de duisternis. Haar keel voelde als zaagsel en haar tong als schuurpapier. Ze hoestte en tuurde de cel rond, nu iets verlicht door het komende daglicht. Het gehoopte water of brood was niet te vinden. Zacht krabbelde ze overeind om Evesa niet te wekken en liep richting de tralies. Ze drukte haar wang ertegenaan en kon zo de gang doorkijken. De toortsen branden en ze kon enkele andere cellen zien: even verderop kwamen mensen aanlopen, al kon ze niet zien wie het waren.
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 8:58 am

De vloer was koud, ijskoud, en ik merkte dan ook meteen dat mijn enige warmtebron weg was. Ik opende mijn ogen en kwam moeizaam overeind. Mijn lichaam deed overal pijn en mijn hoofd bonkte nog steeds van die klap erop. Zou dit de plaats zijn waar we voor altijd moesten zijn? Nog drie dagen. Dan zouden ze terug moeten komen.
Ik keek naar de persoon voor de tralies en krabbelde overeind. 'Myra...' Ik liep naar haar toe en legde even mijn wang op haar schouder. 'Gaat het met je?'
Ik keek op van de man die ineens stil bleef staan voor onze cel. 'DUs... Jullie zijn wakker?' Ik zuchtte en rolde met mijn ogen. Een fout. 'Wat?!' Het volgende moment voelde ik een hand om mijn nek. 'Wat durf je te doen?' Ik hapte naar lucht en pakte zijnhand. 'Niet.. doen!' De hand werd weer weggehaald en ik haalde opgelucht adem. Totdat hij de deur opendeed. ANgstig stapte ik naar achter. 'Het spijt me! Echt!'
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 9:23 am

'Blijf van haar af!' piepte Myra. Ze wilde niet piepen, maar haar keel was zo droog en pijnlijk dat ze er niet meer geluid uit koon krijgen. Ze begon op de arm van de cipier te meppen, die voelde als een staalkabel. De arm verdween, maar nu ging de deur krakend open. Haastig stelde Myra zich voor Evesa op. Ze had haar lippen ontbloot in een wolfachtige grijns. Al had ze nu tijden geleefd als chique hofdame met niks gevaarlijkers meer in haar handen een spoel voor het spinnen of een waaier, haar leven op straat was ze niet vergeten. Hoe ze had moeten vechten om te overleven. De keer dat Evesa bijna verkracht werd en ze de dader had vermoord. De keer dat ze in de gevangenis was gezet en Michael pas weer zag toen zijn ouders waren overleden. De oorlog die ze mee hadden gemaakt, de gevechten, de doden en de aanvallen, zoveel dat ze over de lijken heen had kunnen wandelen van Engeland naar Frankrijk.
Niet dat ze nu ook maar iets zou kunnen uitrichten, maar van Evesa bleven ze af. Daarom siste ze de man toe: 'Doe haar niets aan, ze heeft je niks misdaan!'
De bewaker was kaal en dik, met een onaantrekkelijk slap gezicht. Hij bleef even staan. Een grinniklachje kwam van de dunne lippen af, een luguber lachje eindigend in een soort hoest. 'En wat denk je er aan te gaan doen? Als ik dat blondje schatje wel eens van dichterbij wil bekijken houd niemand me tegen.'
'Raak haar met één vinger aan en ik zal je doden!'
'Hoe wil je dat doen, heks? Verander je me in een kikker?'
Myra voelde haar hart als een razende in haar keel bonzen. Had ze maar een wapen gehad. Ze kon niks uitrichten: zoveel vaardigheden had ze niet. Maar ze wist dat ze het niet aankon als ze Evesa iets aan zouden doen: Evesa, de tere, blonde engel... Ze bevochtigde haar droge lippen en snauwde schor: 'De koning zal terugkomen en als hij hoort dat je ook maar naar vrouwe Evesa hebt gekéken zal hij je levend villen en je hoofd pinnen op de hoogste wachttoren...'
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 9:30 am

'Maar hij zal er niets van weten moppie.' De man raakte het gezicht van Myra aan en mijn ogen werden groot. Myra was zo lief en beschermend, maar zij mocht ook geen pijn hebben. Ik pakte haar pols en trok haar een stukje naar achter. 'Want voor die tijd zijn jullie er geweest? Hebben ze neit verteld dat jullie over drie dagen op de brandstapel belanden?'
Mijn hart stopte met kloppen. Was dat waar? Gingen we... De paniek sloeg toe en ik schudde mijn hoofd. 'Dat is niet waar! U liegt!' Hysterisch kwamen de woorden uit mijn mond. 'We gaan neit dood! We gaan niet op de.' Mijn mond werd gesnoerd door een harde klap tegen mijn slaap. Ik viel op de grond en bleef hijgend liggen.
'En jij?' klonk er nu boos, maar met een rare naklank. Alsof hij hiervan genoot. 'Wil je ook zo doen?' Ik keek op en zag hoe hij haar bij haar schouders pakte, haar even door elkaar schudde en haar toen een trap tegen haar knie verkocht.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Maartje di maa 10, 2015 9:45 am

Myra had geen eens tijd om stil te staan bij de gedachte dat ze op de brandstapel zouden komen. Alles ging te snel en tegelijkertijd griezelig langzaam alsof ze onder water bewogen. Hoe de de cipier met een harde mep van zijn kolenschophanden Evesa tegen haar hoofd sloeg, hoe ze een halve draai maakte en op de grond klapte: Myra's kreet werd gesnoerd doordat de man haar bij de schouders pakte en door elkaar rammelde als een zak meel. Ze hief haar handen op als een klauw en krabde de man in zijn gezicht, wat als gevolg had dat ze een vlammende pijn tegen haar knie voelde, een schok die tot in haar achterhoofd voortplantte, dubbelsloeg van de pijn en ook op de grond rolde naar Evesa.
Ze voelde de koude tegels tegen haar wang aan en zag door een rood floers dat achter de man enkele andere gestaltes opdoemden. Ze ving enkele woorden op: '...ondervraging van de gevangenen... maar één voor één...'.
Maartje
Maartje

Aantal berichten : 2257
Registratiedatum : 17-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Claudia di maa 10, 2015 9:54 am

Ik kroop naar Myra toe. Mijn hoofd bonkte en makte het me onmogelijk om uberhaupt nog na te kunnen denken. Het enige wat ik wilde was haar beschermen en door haar beschermd worden. Ik opende mijn mond om iets te kunnen fluisteren, maar werd toen overeind getrokken. 'Mee jij.' Ik werd door twee mannen meegetrokken, amper in staat om te kunnen lopen. Mijn voeten sleepten over de grond, soms een stap makend. De mannen vloekten tegen me. Ik moest zelf lopen. Ik deed mijn best, maar de hele wereld was ineens zo gek, bewoog en draaide.
DE mannen sleepten me een kleine kamer in, waar niet veel anders stond dan een stoel met gespen. Ze drukten me erin en maakte de gespen bij mijn polsen vast. Pas toen ik voelde hoe ze die dingen aantrokken, besefte ik wat er aan de hand was. 'Wawat...' In paniek keek ik op. 'Wacht, alsjeblieft, doe me geen pijn!' Ik keek snel rond. Waar was Myra? Ik kneep mijn ogen dicht en bad dat ze nog in de cel lag en daar mocht blijven, ongeschonden.
Claudia
Claudia

Aantal berichten : 2259
Registratiedatum : 17-07-12
Leeftijd : 28

Terug naar boven Ga naar beneden

The Middle Ages - Pagina 16 Empty Re: The Middle Ages

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 16 van 19 Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum